عمق دید

سبک زندگی ، بخش حقیقی و اصلی تمدن نوین اسلامی

عمق دید

سبک زندگی ، بخش حقیقی و اصلی تمدن نوین اسلامی

عمق دید

امام خامنه ای : بخش حقیقی ،آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد ،که همان سبک زندگی است ،این بخش حقیقی و اصلی تمدن است . اگر در محیط اجتماعی ما گفتمانی به وجود بیاید که ناظر به رفع آسیب ها در این زمینه باشد میتوان مطمئن بود با نشاطی که نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران دارند ، ما در این بخش پیشرفت های خوبی خواهیم داشت .

جلسه اول سبک زندگی +فایل صوتی

دوشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۰۵ ب.ظ


خلاصه مطالب جلسه اول: در سلسله جلسات قبلی عمق دید که با محوریت اندیشه های شهید آوینی برگزار  شد، بیشتر مطالب راجع به سبک زندگی بود (البته با نگرشی فلسفی تر و ماهیت شناسانه تر )اما تعبیری که مقام معظم رهبری در باب سبک زندگی اسلامی ارائه کردند کار را  راحتتر کرد و در واقع به این مقوله  ابعادی عام تر و اجتماعی تری داد .

دانلود صوت جلسه اول عمق دید

درابتدا باید گفت که سبک زندگی در مفهوم با مهارت های زندگی دارای تفاوت است . مهارت های زندگی همان سلسله آموزش هایی است که یک خانواده می بینند و آن را در زندگی به کار می برند . مثل  تغییر شکل ظاهری زندگی یا تنظیم بهتر وقت و مصرف بهینه انرژی ، ولی در مقابل سبک زندگی دارای مفهومی عمیق تر  و دامنه دارتر که بستگی به  معنای دریافتی از زندگی دارد.

 (مابقی در ادامه مطلب)

جلسه سوم یامین پور 1


جلسه اول یامین پور

برای بیان مثال های بیشتر میتوان به مفهوم کلمه سفره اشاره کرد و تفکر در دو نگاه غربی و اسلامی به معنای این کلمه  این آسیب های اجتماعی برای ما روشن تر می شود . در نگاه غربی به این کلمه ، سفره جایی است که انسان ها فقط برای پر کردن شکم خود به آن نگاه می کنند بنابراین تفاوتی بین رستوران و خانه و جاهای دیگر نمی کند  اما در تفکر اسلامی سفره در خانه فقط برای سیر شدن نیست بلکه آیینی است که دارای معنا و کارکرد هایی است و همان جایی است که یک مادر میزان محبت خود را برای اعضا به اشتراک می گذارد و  همچنین محلی است که اعضا در کنار هم جمع شده و رو در رو با هم صحبت می کنند و برای همین است که بی احترامی به سفره جلوه زشتی دارد و آسیب این موضوع در جامعه و خانواده ها جمع آوری سفره از خانه ها و تبدیل آن به میزهای غذا خوری که نتیجه آن از بین رفتن با هم غذا خوردن و یک آیین مذهبی و تبدیل آن به مفهوم فقط سیر شدن است


جلسه اول یامین پور

حال تعدادی از این مفهوم های به ظاهر ساده ولی پر معنی در طول سالهای گذشته معنی خود را از دست داده اند و تعدادی هم به برکت تشیع همچنان دارای معنی هستند ولی تصور ضعیف شدنش در سالهای آتی دور از ذهن نیست . ماجرای در خطر بودن  سبک زندگی ایرانی اسلامی تقریبا صد و پنجاه سال قدمت دارد و خیلی به مقطع سی و چهار ساله انقلاب اسلامی ربطی ندارد و حتی هدف بعضی از دولت های بعد از انقلاب ترویج سبک زندگی غیر اسلامی و دور از معنویت بوده است . ولی این موضوع درست است که انقلاب اسلامی قرار بوده که پله پله این شئون را در مردم عوض کند و جزئیاتی که با انقلاب می بایست در آن ها تحول ایجاد میشده و بعضی از آنها به معیارهای مطلوب نزدیک شده اما هیچ کسی نمی تواند منکر آسیب های اجتماعی شود اما جامعه ای که ادعای ایجاد تمدن اسلامی را دارد باید به معیار های مطلوب نزدیک شود و طبق فرموده مقام معظم رهبری و آینده نگری ایشان انقلاب اسلامی مرحله ی اول این فرایند و در مراحل بعد به ترتیب نظام اسلامی ، دولت و حکومت اسلامی ، جامعه ی اسلامی و تمدن اسلامی قرار دارند .

جلسه اول یامین پور

و اینکه سبک درست زندگی در جامعه و تمدن اسلامی به مردم جامعه ارتباط دارد و کسی نمی تواند در آن به صورت مستقیم تاثیر بگذارد به جز مردم و البته بیشترین تاثیر و تغییر به بدست جوانان و  دانشجویان و طلبه هاست. چراکه این افراد بیشتر از پدران و مادران و افراد مسن جامعه با سبک های نوپدید زندگی غربی مثل اینترنت یا سینمای هالیوود یا رسانه ها یا موبایل درگیر هستند و اینها هستند که در معرض یک اتفاق جدید هستند و این اتفاق است که سبک زندگی جدید را درست می کند و در مجموع حوزه مطالعات سبک زندگی  یعنی اینکه برای چه زندگی می کنیم  بنابراین چطور باید زندگی کنیم یا برای جا افتادن بیشتر موضوع می توان سبک زندگی را به این صورت تعریف کرد که ما باید چطور زندگی کنیم که با زیرساخت های اسلامی و ایرانی بودنمان در تعارض نباشیم .

تا پیش از این موضوع صحبت از این بود که ما برای چه باید زندگی کنیم یا اینکه  هدف از زندگی چیست ؟ حال کدامیک مهم تر است هدف از زندگی یا شیوه زندگی کردن. برای پاسخ به این سوال باید گفت که این دو بدون هم اصلا معنا پیدا می کند به طور واضح تر هم هدف از زندگی بر شیوه زندگی اثر می گذارد و هم برعکس شیوه زندگی بر هدف از زندگی و اتفاقا حالت دوم پیچیده تر است . برای روشن شدن موضوع می توان مثالی بیان کرد بطوریکه غربیها خیلی به دنبال آموزش عقیده های الحادی در مستندها و فیلم ها و دیگر تبلیغات برای ما نیستند حتی با میزان قرآن خواندن یا دین داری ما مخالف نیستند و در بعضی موارد از اسلام حمایت هم می کنند چرا که غرب در این موضوع ها به دنبال تغییر عقیده نیست بلکه به دنبال تغییر سبک و شیوه زندگی مسلمانها است و بر اساس انگار ه های امام راحل در واقع سبک زندگی در مر حله سبک زندگی نمی ماند و در مرحله اول کسی که دارای سبک زندگی فاسدی است  در مرحله بعد عقیده اش نیز باطل می شود . بنابراین می توان نتیجه گرفت که  تغییر در شیوه زندگی انسانها  باعث تغییر در هدف از زندگی می شود و باعث ملحد و سکولار شدن می شود . در نتیجه درست است که عقیده و هدف از زندگی سبک و شیوه زندگی را می سازد اما از آن مهم تر تغییر سبک زندگی و در نهایت آن تغییر عقیده و هدف می شود .

نظرات  (۳)

"من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق"

با تشکر از شما و از آقای یامین پور و از همه کسانی که برای اینکار زحمت کشیده اند.
جمع کنید این دکانتان را
۱۵ آذر ۹۲ ، ۱۹:۴۹ مجتبی شمسیان
با عرض سلام و ادب
از سایت فعال شما دیدن کردم و از تهیه کنندگان و دستندرکاران سایت درخواست قرار دادن موضوعات کاربری تر اعم از  سایبر و امنیت سایبر و طراحی وب را دارم . باتشکر
پاسخ:
سلام
ممنونم
 چشم حتما در اولین فرصت کلاسهای سایبری را برگزار خواهیم کرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی