عمق دید

سبک زندگی ، بخش حقیقی و اصلی تمدن نوین اسلامی

عمق دید

سبک زندگی ، بخش حقیقی و اصلی تمدن نوین اسلامی

عمق دید

امام خامنه ای : بخش حقیقی ،آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد ،که همان سبک زندگی است ،این بخش حقیقی و اصلی تمدن است . اگر در محیط اجتماعی ما گفتمانی به وجود بیاید که ناظر به رفع آسیب ها در این زمینه باشد میتوان مطمئن بود با نشاطی که نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران دارند ، ما در این بخش پیشرفت های خوبی خواهیم داشت .

جلسه سوم سبک زندگی +فایل صوتی

چهارشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۲، ۰۴:۴۰ ب.ظ

جلسه سوم عمق دید با استقبال خوبی برگزار شد و مطالب جذابی  در مورد سبک زندگی اسلامی با محوریت کتاب چهل حدیث حضرت امام و مفهوم علم حقیقی  بیان شد . 


جلسه سوم از سلسله عمق دید

خلاصه مطالب جلسه سوم : آیا چگونه زندگی کردن ما بر عقاید ما اثر می گذارد ؟ پاسخ به این سوال خیلی دقیق هست بنابراین به تشریح آن می پردازیم . یعنی اگر کسی سبک زندگی یا شیوه زیست اسلامی نداشته باشد کم کم اعتقادات و اخلاقیات او هم فاسد می شوند یا اینکه این دو موضوع به هم هیچ ارتباطی ندارد ؟ در حال حاضر عموم کسانی که به این سوال پاسخ می دهند معتقدند که سبک زندگی هیچ ارتباطی به عقیده انسانها ندارد و شما می توانید معتقد به اصول و فروع دین باشید ولی شیوه زیست شما برآمده از عقاید

اسلامی نباشد .


دانلود فایل صوتی جلسه سوم (کیفیت متوسط) :


 قسمت اول    قسمت دوم   قسمت سوم   قسمت چهارم    قسمت پنجم 


دانلود فایل صوتی جلسه سوم ( کیفیت  خوب ) : 


 قسمت اول     قسمت دوم   قسمت سوم   قسمت چهارم     قسمت پنجم 


 عموم مردم دارای این دقت نیستند که باید سبک زندگی آنها متناسب بر متن دین باشد . در واقع ضرورتی که ایجاب کرده که متفکرین و علمای ما از سبک زندگی اسلامی صحبت کنند هم همین مشکل و نوع دید مردم  است ...(مابقی در ادامه مطلب )


آن چیزی که بر رفتار وزندگی ما تعیین کننده است ناشی از زندگی و سیر کردن در عوالم مختلف و نحوه ی اعتقاد و به رسمیت شناختن  آنها است . برای مثال می توان به نوع دید هر فرد نسبت به  جهان آخرت و نحوه برخورد با آن اشاره کرد . بنابراین موضوعی که می توان در مورد آن بحث و گفتگو کرد این است که همه ی ما مسلمان هستیم ولی دارای انگاره های دینی و وحیانی نسبت به دنیایی که در آن زندگی می کنیم  نیستیم و معرفت کاملی از عوالم موجود نداریم  به همین دلیل در شیوه زیست دارای مشکلات زیادی هستیم و نسبت این دو موضوع را با هم درک نمی کنیم .

علم چیست و عالم کیست ؟

عرفا و حکما و  فلاسفه ما طی قرون مختلف در تلاش بودند که یک فهم عمیق و جامع از عوالمی که حقیقت دارند و منشا اثر در دنیای مادی  هستند به ما ارائه کنند و ما بدون این فهم نمی توانیم  مدعی تدین و  مسلمان بودن باشیم و از طرفی هم آن چیزی که جزء مقدس ترین مفاهیم در ادبیات اسلامی است و حکما و متفکرین نسبت به آن دارای حساسیت بودند مفهوم کلمه علم است . روایاتی که درباره ی علم و مفهوم آن وارد شده کمتر در باب موضوعات دیگر نقل شده است . مثلا در قیاس بین مفهوم مقدس جهاد و شهادت در روایات با مفهوم علم کفه ترازو به سمت علم سنگینی می کند تا جایی بر طبق آیات قرآن و کنار هم قراردادن آنها می توان به این نکته رسید که تنها اهل علم هستند که از خدا دارای ترس ومعرفت هستند و بقیه افراد فقط احساس ترس و معرفت می کنند . بنابراین بابررسی آیات و روایات و حساسیت قرآن نسبت به مفهوم علم و همچنین اهل علم ، همیشه در بین متفکرین و حکما این موضوع منشاء بحث و اظهار نظر متفاوت بوده است . علم از این بابت که متولی شناخت عوالم و حقیقت آن و همچنین تفکیک و تمایز بین حق و باطل چه در عرصه ی نظر (حکمت نظری) و چه در عرصه ی عمل (حکمت عملی)است ، دارای اهمیت ویژه است . در حدیث بیست و چهارم کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی داستانی وجود دارد که به موضوع علم و عالم  مرتبط است . داستان از این قرار است که روزی پیامبر (ص) وارد مسجد می شوند و مشاهده می کنند که تعدادی از مسلمانان به دور یک نفر جمع شده اند یکی از اصحاب درباره آن فرد  سوال می کنند که اصحاب در پاسخ او را علامه می خوانند . حضرت می فرماید که او در چه علم و موضوعی  علامه است . اصحاب میفرمایند او می تواند نسبت فامیلی و شجره و قبیله افراد را تشخیص دهد . در پاسخ حضرت رسول (ص) می فرمایند این علمی است که اگر کسی آن را نداند ضرر نکرده و اگر کسی هم آن را بداند منفعتی کسب نکرده است و در همین روایت پیامبر می فرماید منظور از علم سه دسته است که دسته اول آن علمی که راجع است به کمالات عقلیه و وظایف روحیه و دسته ی دوم آن علمی که راجع به اعمال و وظایف قلبی است و دسته سوم آن علمی که راجع به اعمال غالبی و وظایف ظاهری نفس است که هر کدام از آنها سه سطح از وجود انسان رادربر می دارد .همچنین ایشان در جای دیگری می فرمایند علم نور است که خداوند در قلب کسی که می خواهد او را هدایت کند وارد می نماید . و نیز در جای دیگر انسانها را هم به سه دسته تقسیم میکند که دسته اول شامل عالمان ربانی ، و دسته دوم متعلمین و دسته سوم کسانیکه بی هدف هستند . 


جلسه سوم از سلسله عمق دید

شناخت عوالم و ارتباط آن با علم

در همین کتاب (چهل حدیث )سوال هایی از قبیل اینکه هستی چیست و چگونه خلق شده است و نسبت ما با هستی و مرتبه و منزلت ان چقدراست . فرشتگان و شیاطین در آن چه می کنند و سوالات دیگر در این باب بوسیله  مفهوم علم پاسخ داده شده است . بر طبق آن درنگرش اسلامی همه ی انسانها دارای یک وجود غیبی هستند که مرتبه آن بالاتر از وجود عالم دنیاست . بر همین اساس و بر طبق عرفان اسلامی پنج عالم وجود دارد که نخستین آن همان عالم احدیت و وحدانیت خداوند است که همه چیز از آن نازل می شود و عالم دوم عالم اسماء و صفات است و عالم سوم قیامت کبری یا جبروت است و عالم چهارم عالم برزخ و یا ملکوت است و در نهایت پنجمین و پست ترین و کم ظرفیت ترین عالم همان دنیاست . که طبق این نظریه  تمام چهار عالم دیگر غیبی است و تنها عالم دنیاست که مشهود است و می توان آن را لمس کرد و تصویر ارائه شده از هرچیز واقیت ان نیست بلکه به دلیل همین محدود بودن است که باید حقیقت را در جای دیگری جست و جو کرد برای مثال می توان به حقیقت غیبت و یا مال و ثروت حرام در عوالم دیگر اشاره کرد . برهمین اساس تمام رفتارها و اخلاقیات انسانها یک تاثیر در عالم دنیا دارد و یک وجود و تاثیر در عالم ملکوت دارد . همچنین انسان ها فقط با داشتن چشم سر نمی توانند عالم ملکوت را با اینکه بعد از دنیا دارای پایین ترین مرتبه در بین عوالم است را درک کند . برای شناخت بهتر عالم ملکوت می توان به ساکن بودن تمام ارواح موجود در عالمی دیگری اشاره کرد که همان عالم غیب است که اتفاقا از ما دور نیست و با عالم دنیا در هم تنیده است ولی با حواس این دنیا نمی توان آن را درک کرد و تازه بالاتر از آن عالم ملکوت است که به آن عالم قیامت کبری یا عالم جبروت گفته می شود . 

جلسه سوم از سلسله عمق دید

ارتباط سبک زندگی و مفهوم علم و عالم ها

فهم اسلامی و تربیت  دینی معتقد به بودن سه عالم  و سه تربیت و سه مقام است که طبق آن علم حکمت و فلسفه متولی پرورش روح و عقل است و  علم اخلاق یا طریقت که فضایل و رزائل اخلاقی را آموزش می دهد و ناظر به قلب انسان هاست و علم شریعت یا فقه  که ناظر به اعمال نفس انسان در دنیا است و باید دانست که آثار هریک از این مراتب سه گانه به طوری با هم مرتبط است که آثار هریک به دیگری سرایت می کند . به طوری که این سه عالم در هم تنیده شده است برای مثال اگر فکر زشتی از خاطر انسان بگذرد عالم غیبی و ملکوت انسان  کدر می شود و به همین میزان در اخلاق تاثیر می گذارد و همین اخلاق بد در رفتار تاثیر میگذارد . همچنین مفهوم مناسک ظاهریه فقط شریعت و انجام دستورات شرعی نیست بلکه تمام زندگی و شیوه زیست انسان را دربر می گیرد .

 این همان چیزی است که با مفهوم سبک زندگی همنشین است و در مرحله اول از عالم روحانیت و در مرحله ی دوم عالم قلب از آن متاثر می شود . همچنین می توان گفت که مفهوم خیال همان مفهوم عالم ملکوت است به این صورت که همه ی انسانها آن را در خواب با کیفیت های متفاوت و بنا به اعمال و ظرفیت هایشان تجربه می کنند که بعضی از آن تجربیات همان رویای صادقه است که تعبیر آن بر روی دو عالم دیگر اثر می گذارد و بعضی از انواع آن هم غیر واقعی است و تاثیری در زندگی افراد ندارد . طبق آیات قرآن در همین عالم ملکوت است که شیاطین به اولیاء خود وحی می فرستند یا تاثیر شهدا و ملائکه بر زندگی افراد .  در نتیجه می توان گفت که قلب و روح انسان متعلق به عالم غیب است  ولی درگاه آن عالمی است که ما در آن هستیم و تحت تاثیر بودن سبک زندگی انسان در تناسب بین عوالم با یکدیگر تعریف می شود به نحویکه اعتقاد به روحانیت و ملکوت باعث ارائه ی سبک و رفتار متفاوتی از زندگی می شود . 

نظرات  (۲)

با سلام و تشکر
کیفیت صدا اصلا خوب نیست.
تشکر

مالیدی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی